Skip Navigation

richtlijnen corona virus

update 31 maart 2020

De maatregelen zoals deze op 15 maart jl. zijn afgekondigd blijven gehandhaafd tot en met 28 april 2020. Dat wil zeggen dat alle accommodaties in het beheer van de Sportstichting Sittard-Geleen gesloten blijven.

update 15 maart 2020

Bij besluit van de regering zijn onze accommodaties tot 6 april 2020 gesloten in verband met het Corona virus.
Zodra er meer bekend is zullen wij u hierover informeren.

RICHTLIJNEN CORONA VIRUS

In Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De maatregelen zijn:

·       - Iedereen in Nederland: blijf thuis bij klachten neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijdt sociale contact. Bel pas met huisarts als klachten verergeren.

·       - Bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden in heel Nederland afgelast. Dat geldt ook publieke locaties zoals musea, concertzalen, theaters, sportclubs en sportwedstrijden. Dit kan per locatie, per dag verschillen. Indien nodig nemen we contact op.

·      - Voor kwetsbare personen geldt: (ouderen en personen met verminderde weerstand) vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken.

-   Scholen in het primair -, voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs en kinderopvang blijven gewoon open: er zijn daar weinig besmettingen en die omgeving is minder internationaal. Kinderen en jongeren vormen bovendien niet de groep met de hoogste risico’s. Bovendien draagt sluiten weinig bij aan het beperken van de verspreiding. Let wel; kinderen die verkouden zijn, moeten thuis blijven en ook niet gaan sporten/zwemmen.

Bovenstaande maatregelen gelden voor heel Nederland en minstens tot en met 31 maart.

De Sportstichting houdt de situatie vanzelfsprekend in de gaten en volgt de richtlijnen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Op de website van het RIVM staat de meest actuele informatie. https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 of www.rijksoverheid.nl/coronavirus

Belangrijk zijn nog steeds de algemene hygiënemaatregelen ter voorkoming van verspreiding van het virus:

Was regelmatig de handen. Eventueel ontsmettingsgel gebruiken als dat niet mogelijk is.

·       Hoest en nies in de binnenkant van de ellenboog.

·       Gebruik papieren zakdoekjes.

·       Maak regelmatig schoon (onder andere deurklinken, lichtknoppen, trapleuningen.)

·       Ventileer de ruimtes

Corona, zwemmen en sporten

Zwemmen verhoogt niet het risico op besmetting. Het Corona virus verspreidt zich niet via het water.  Het zwembadwater wordt 24/7 gefiltreerd en gedesinfecteerd en oppervlakken zoals vloeren worden gereinigd en gedesinfecteerd

Gebruik hier echter ook het gezonde verstand. Wanneer je gezondheidsklachten hebt als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts , moet je om besmetting te voorkomen niet gaan zwemmen. Het is voor de gezondheid bovendien niet bevorderlijk om te zwemmen/sporten met griepverschijnselen zoals koorts.

Daarnaast zien we dat een aantal sportbonden inmiddels hebben besloten om de wedstrijden, maar soms ook de trainingen, tot en met 31 maart stop te zetten. Vanuit de sportbonden worden de aangesloten verenigingen ingelicht.

Annulering van een reservering:

·       Als men uit persoonlijke afweging kiest niet te komen sporten en een reservering wil annuleren dan gelden de annuleringsvoorwaarden.

·       Als de annulering op last van de Overheid of Bond is, geldt overmacht. Mocht de annulering op last vanuit de bond komen, dan zien wij hier graag een kopie van het besluit van de bond tegemoet.

·       Annulering van een evenement. Mocht door de maatregel uw evenement niet door kunnen gaan, dan zal de Sportstichting samen met u kijken naar de mogelijkheden om het evenement te verplaatsen.